Diverse gröt

Stekt gröt
Gårdagens gröt steks i rapsolja. När gröt kallnat stelnar stärkelsen (retrograderar). Stekt gröten får därmed ett lägre GI, dvs den ger en långsammare och lägre blodsockerstegring jämfört med den nykokta gröten. Fråga vilken dagens stekta är.

Kall gröt

Davosgröt
Davosgröt är en kall gröt. Du kan göra flera satser och förvara i kylskåp, då håller den tre dagar. Davosgröt kan serveras med fruktsallad och lite extra yoghurt.

Wet-müsli

Davosgröt originalet enligt Bircher-Benner

Fiberboost

Doktor W:s hälsogröt
Doktor W:s hälsogröt är ett recept som jag fick av en av världens första fiberforskare. Gröten är garanterat rik på kostfiber! 1 portion ”Doktor W:s hälsogröt” ger 15 gram kostfiber!
Genomsnittssvensken får i sig mellan 15 och 20 gram kostfiber per dag och vi rekommenderas äta minst 30 gram varje dag. Och god är den!

Linfrögröt med plommon
Om man behöver få fart på magen…

Glutenfri gröt

Absolut Havre-gröt
Kokt på Sempers havregryn

Hirsgröt
Hirs är rikt på kostfiber och polyfenoler och hirs är glutenfritt.